Het belang van de klant staat altijd voorop. Daarnaast is het uitgangspunt altijd vertrouwelijkheid. Wij zullen dus niet zomaar naar buiten brengen wie onze klanten zijn en waar hun zaak over gaat. Maar heel soms doet zich een situatie voor, waarbij de het in het belang van de klant is dat wij actief de media benaderen. Zo’n situatie deed zich voor bij Guilhermina, een onschuldige vrouw die ten onrechte tweemaal op nationale televisie in beeld werd gebracht als ‘pinfraudeur’.
In januari 2019 was Guilhermina, destijds schoonmaker van beroep, aan het genieten van haar vakantie in Portugal, toen ze door verschillende mensen werd geïnformeerd dat ze uitgebreid in beeld was geweest bij het programma ‘Opsporing Verzocht’. Al snel blijkt dat ze wordt verdacht van pinpasfraude. Ze is dan al op verschillende websites te vinden, is al te zien geweest in het regionale opsporingsprogramma ‘Bureau Rijnmond’ en is nu dus pontificaal in beeld gebracht bij het programma programma ‘Opsporing Verzocht’, met ongeveer één miljoen kijkers. Op beeld is te zien hoe zij op 14 september 2018 om 12:22 uur staat te pinnen bij een pinautomaat van ING op de Korte Lijnbaan in Rotterdam. Er wordt gezegd dat zij hier een geldbedrag opneemt met de pinpas van een man die eerder die avond naar huis gevolgd en bestolen is.
Guilhermina kan niet anders dan haar vakantie onderbreken en terug naar Nederland te gaan om uit te leggen dat zij onschuldig is. Dit proces blijkt moeizaam. Haar toegangspas tot het gebouw waar zij werkt blijkt geblokkeerd en enorm veel kennissen en buren hebben haar herkend en zien haar als verdachte.
Toch heeft Guilhermina helemaal niets met de zaak te maken. Er was op 14 september 2018 om 12:22 uur gepind bij een geldautomaat op het adres Korte Lijnbaan 1b te Rotterdam met een gestolen pas, waarop de politie beelden heeft opgevraagd van dat pinautomaat. Het specifieke pinautomaat had echter geen camera. Hierop heeft de bank de verkeerde beelden aan de politie verstrekt. Op die beelden is te zien hoe Guilhermina bij een ander pinautomaat aan het pinnen is.
Met hulp van familie wordt in contract getreden met de politie. Die concludeert op 14 januari 2019 dat er een grote fout gemaakt is en dat Guilhermina onschuldig is. Toch worden de volgende dag, 15 januari 2019, weer beelden getoond in het programma Opsporing verzocht. Opnieuw wordt Guilhermina duidelijk in beeld gebracht met op haar hoofd de tekst ‘HERKEND’. Deze tweede uitzending zorgt ervoor dat iedereen aan wie Guilhermina had verteld onschuldig te zijn, haar nogmaals als verdachte in beeld ziet. Er volgt later een derde uitzending van Opsporing verzocht waarop wordt gezegd dat er ‘een vrouw’ onterecht in beeld was gebracht, maar zonder dat wordt getoond over wie het gaat.
Het verhaal is bizar, aangezien het in theorie iedereen zou kunnen overkomen die toevallig op het verkeerde moment geld opneemt bij het verkeerde pinautomaat. Ook voor de media is het verhaal opzienbarend. Toch is dat op zichzelf geen reden om naar de media te gaan. Dat dit in deze zaak, uiteraard na zeer uitgebreid overleg met de klant, wel is gedaan had te maken met specifieke feiten van de zaak die ervoor zorgden dat dit in het belang van de klant was.
RTL Nieuws schreef een uitgebreid artikel op de website.
Ook de Telegraaf publiceerde uitgebreid over het gebeuren.
Ook het programma Hart van Nederland besteedde aandacht aan wat er was gebeurd. Vlakbij de locatie waar het allemaal begonnen was kregen wij de gelegenheid om dit uit te leggen.